Giv speederen fingeren.

 

Foden væk fra gassen. Rigtige mænd kører Slot Car Racing og giver gas med fingeren solidt placeret på speederen.

Af Jakob Schultz
Foto: Ulrik Samsøe Figen

”Røøøøøøød!!”. ”Rød for helvede…..kom så, kom så”.

Det her er ikke et brøl fra en demonstration med deltagere fra Rød Ungdom på vej ned af gaden, men en flok mænd, der i fuld koncentration og med nerverne uden på tøjet råber og skriger ud over en racerbane et sted i udkanten af Billund.

Rød er farven på den ene af de i alt seks biler, som lige nu drøner rundt på banen, og som chaufføren med speederhåndtaget i hånden forsøger at få først over målstregen inden de fem konkurrenter. Men det er en svær opgave. Bilerne vælter nemt af banen og det kræver øvelse og teknik at mestre kunsten at styre sådan en bil på en racerbane.

Det er måske ikke lige hvad de fleste går rundt og tror. ”Racerbaner er for børn” er den almene holdning, men sådan er det ikke. Slet ikke her i BSCC - Billund Slot Car Club – hvor adrenalinen og stemningen er noget nær det samme kogepunkt som hos tilskuerne til en Super Liga kamp.

Svært

Det er i den jyske klub at en flok voksne mænd mellem 18 og 66 år, en gang i ugen mødes og bliver som drenge igen. De i alt 40 medlemmer kan komme i klubben hver uge og bruge den 51 meter lange racerbane med seks spor, der oser langt væk af rendyrket drengedrøm. Det er da netop også det, som det handler om for medlemmerne. At udleve drømmen om at køre med de små biler på en kæmpe racerbane, som de har aldrig har set magen til andre steder.

Slot Car Racing – der er den internationale betegnelse for racerbaner, hvor bilerne kører i riller i skinnerne - er væsentlig sværere end de fleste tror, og der er stor forskel på at køre på familiens otte-tal og til banen i Billund. De bedste af kørerne kommer ud af svingene med en fart som er meget højere, end man tror muligt. Nye kørere skal gennem en hård læreproces, men da der køres med handicap får nye folk et pænt forspring og en chance for at være med i kampen om placeringerne.

- Man skal bremse før et sving og gasse op igen på det helt rigtige tidspunkt, så klæber bilen fast til banen. Når man ligger i en god position og kan se de andre haler ind på dig, så bliver man virkelig tændt. Man gør alt for ikke at ryge af banen så det er absolut ikke nemt at vinde, siger Henrik Fredeløkke, der kom med i klubben fordi han er vild med motorsport.

- Jeg ser alt hvad der vises af Formel 1 og alt andet motorsport. Da jeg hørte om klubben tog jeg en aften herover og så har jeg været med lige siden. Man bliver simpelthen bidt af det, siger han.

Intenst

Hver uge når der køres klubrace går bølgerne højt. Det handler om at vinde og dem der har det hårdest er faktisk ikke de seks, der på skift styrer bilerne. Det er de såkaldte påsættere, der må tage skraldet, når en bil er faldet af, og det går lidt for langsomt at få den på banen igen. Der råbes kraftigt af påsætterne, når bilerne stryger af banen og muligheden for en sejr, måske går tabt, fordi det tog nogle få sekunder for langt tid, før bilen var køreklar igen. BSCC er en lidt speciel klub hvor medlemmerne kører deres klubrace med ens klubbiler. De 12 klubbiler er sponseret af den lokale Mitsubishi forhandler og det betyder at alle deltagere har det samme grej at køre med og at man kan komme direkte ind fra gaden og race på lige fod med alle andre.

- Det er lidt en drengedrøm det her. Det er en enorm bane og noget man som barn bare kunne drømme om. Det er virkelig sjovt at køre for adrenalinen pumper rundt i kroppen, selvom det bare er en racerbane man dyster på. Kampene er tætte, når vi står der side om side og vil vinde, siger Thomas Jensen, der er en af de folk der har været med fra starten. Indvielsen af klubben sket i marts i år, men det er tre år siden at gutterne overtog lokalet.

- Der faldt en del medlemmer fra, fordi hele lokalet skulle renoveres før vi kunne få bygget banen. Der var nemlig ingenting i lokalet, da vi fik det. Der var hverken gulv, elektricitet, varme eller udluftning. Vi regnede først med, at det ville tage mindst tre måneder at renovere og bygge banen.

Men det tog lige tre år før vi var klar og siden har vi fået mange nye medlemmer, siger Thomas Jensen.

Fællesskab

For klubbens medlemmer er det fællesskabet, der er det vigtigste i klubben. Men flere medlemmer begynder også at efterspørge flere løbsserier, hvor nogle af de mange andre typer biler kan afprøves. I Slot Car Racing findes der entusiastklasser, hvor man kan købe sig fattig i specielle biler, dæk, motorer og meget andet, som gør at bilerne bliver mere optimale. Sådan noget er nogle af medlemmerne i BSCC også ved at blive interesserede i, men det handler stadigvæk mest om at have det sjovt.

- Jeg havde ingen interesse for modelbiler eller lignende inden jeg prøvede det her. Det var formanden, der blev ved med at presse mig fordi vi bor på samme vej. Da jeg så kom med herned så var jeg solgt. Konkurrencen er tæt og vi går virkelig til den når vi kører. Det gælder om at vinde, men først og fremmest om at have det sjovt, men derfor vil vi sikkert også udvide aktiviteterne og deltage med andre typer biler og i nye serier, siger Henrik Damgaard, der ikke synes det er underligt at voksne mænd står og leger med racerbiler.

- Der er da nogen der synes det er mærkeligt, men det gør jeg ikke. Vi har det sjovt og det er det vigtigste, siger han.

Sennas kiste

Også Robin H. Jensen og Flemming Madsen kommer for at have det sjovt. De arbejder til daglig samme sted og de har en intern konkurrence kørende fra klubaften til klubaften. Da de begyndte i klubben snakkede de om de skulle have øgenavne. Robin ville kaldes Schumacher og sagde til Flemming at han kunne kalde sig Senna, efter den afdøde legendariske Formel 1 kører.

”Han er jo død” var svaret fra Flemming og ud af den dialog opstod begrebet ”Ayrton Sennas kiste”. Det er dog ikke bare et begreb, men en medaljon i en halskæde lavet af kølerhjelmen fra en model-Ferrari. På metallet står der med røde bogstaver ”Ayrton Sennas kiste”. Medaljon er dog ikke en hædersmedalje. Den går nemlig på skift mellem Flemming og Robin alt efter hvem der taber i deres indbyrdes duel til klubaftenerne.
Flemming har haft ”æren” at bære medaljonen de sidste tre uger og da resultatet fra denne aften råbes op, finder han hurtigt ud af at han skal bære den en uge mere.

- Den skal bæres synligt, så alle kan se den. Det får vi meget sjov ud af, men det er ved at være træls at gå med den i flere uger, lyder det fra Flemming, mens Robin storsmiler.

- Det er en god ting at kunne gå og håne hinanden lidt med. Især når man ikke selv har haft den så tit, griner Robin.

Mega bane

Den sekssporede racerbane i Billund er bygget af skinner af mærket Scalextric og SCX. Der er i alt brugt 210 meter skinner og næsten 700 meter ledning til at føre strøm ud til 24 forskellige steder på banen. Derudover er der to computere til at styre omgangstælleren med. Omgangstælleren og den software, der bruges har en præcision på under 1/1000 sekund. Softwaren kan simulere benzinforbrug ved at måle hvor meget chaufføren trykker på speederhåndtaget og dermed se hvor meget strøm der bruges. Den mulighed kan benyttes, hvis man kører lange løb, hvor man vil simulere pitstop ligesom i rigtige racerløb.

Hver bil kører mellem 8-10 km på en klubaften. Omregnet til den skala som bilerne er i - 1:32 – 32 gange mindre end en rigtig bil - så er gennemsnitshastigheden for en omgang det der svarer til cirka 150 km/t. En runde med en af klub-bilerne på den 51 meter lange bane tager klubbens bedste under 15 sekunder. Motorerne på Mitsubishi bilerne kører med omkring 18.000 omdrejninger i minuttet. På Formel 1 og Le Mans modelracerne kører motoren op mod over 30.000 omdrejninger. En omgang med en Formel 1 bil på klubbens bane tager omkring 11. sekunder. Speederhåndtaget koster fra 130 kr. og bilerne koster fra 300 kr. og op til nogle tusinde kroner alt efter hvor specielle eller sjældne de er. Der findes utrolig mange bilmodeller af mærkerne Scalextric, SCX, Carrera, Fly og Ninco. Bilerne er ofte samlerobjekter og de rigtige entusiaster køber specielle dele til deres biler. Det kan være specielle motorer, dæk, magneter og aksler der kan optimere bilens ydels