Med fingeren på speederen.

 

RACERBILER: Avisen besøger en hverdagsaften Billund Slot Car Club, som har landets største scalextricracerbane. Efter blot et par enkelte runder på den 51 meter lange bane i loftslokalet, råber avisens fotograf og journalist ligeså højt, som de ni fremmødte medlemmer.

Foto: Joan Refsing
Af Britt Johnsen,
Tlf. 7531 0611-24, bjo@jv.dk



BILLUND: Det er især aftenens såkaldte påsættere, som får skældud. Altså dem, der skal sørge for, at ens bil kommer tilbage på banen, hvis den er røget af i et sving. Og det skal helst gå mere end hurtigt. Eller som en af aftenens deltagere råber til påsætterne flere gange: ”Der må løbes”.
Heldigvis er det ikke de samme mænd, ukvemsordene og tilråbene bliver tildelt hele tiden – for jobbet som påsætter går på skift. Hvis ikke det enkelte medlem styrer en af banens seks biler, så står han klar til at sætte bilerne tilbage på sporet som påsætter.

I begyndelsen kan scenariet i klublokalet under loftet se mere end sjovt ud. Seks mænd står på etpodium og læner sig op af væggen i lokalets ene side. Hvis ikke man vidste bedre, kunne det ligne, at de stod på række foran en busk og gjorde noget helt andet.
Men da jeg senere får lov at stå på podiet og håndtere et gashåndtag, finder jeg hurtigt ud af, at det med at læne sig op af væggen har en funktion: Så skygger man ikke for de andre, der jo også skal kunne se banen.

Bliv på banen! Og det er ikke det eneste, der går op for mig i løbet af aftenen. De mange hidsige og engagerede tilråb virker nærmest komiske i begyndelsen, hvor jeg har en tilbøjelighed til at tænke ”slap dog af”. Men efter blot to omgange med ”egen vogn” finder jeg hurtigt ud af, at jeg heller ikke kan lade være med at råbe og bande mindst lige så højt som de mandlige deltagere.
Det sværeste er faktisk ikke at køre stærkt nok – men derimod at holde bilen på banen. Hvis den lille Mitsubishi Lancer har bare en lille smule for meget fart på i et sving, så skrider vognen af sporet. Og en afsporing koster vigtige sekunder.

Trimmer bilerne - I begyndelsen stod bilerne alt for godt fast på banen, men da medlemmerne ønskede at de kunne skride lidt mere ud, har vi justeret på blandt andet magneterne, fortæller Erik Jensen fra Billund. Han er til daglig regnskab- og it-mand i lufthavnen – og i sin fritid medlem af Billund Slot Car Club. Den hobby er, hvad han selv betegner som et tilbagefald fra hans ungdom, da han som teenager kørte ræs på en bane i København. I Billund-klubben står han for vedligeholdelse af banen – samt ikke mindst for at ”trimme” bilerne.
- Familien har vænnet sig til min hobby – for herre gud – min kone går til patchwork i sin fritid, så det kan da være det samme, siger Erik Jensen.

Billund Slot Car Club er måske Danmarks største – for ingen af de 42 aktive medlemmer i Billund kender til større klubber andre steder.
De 42 mandlige medlemmer er i alderen 15 år til 66 år – men de fleste er født i 1960’erne.


Det koster 300 kroner om året at være medlem af klubben.
Klubaftenerne varierer mellem mandag, tirsdag, onsdag og torsdag – efter et roterende system. Klubben er godkendt som en kommunal forening og har blandt andet fået tilskud af kommunens Folkeoplysningsudvalg. Klublokalet har flere af medlemmerne selv været med til at bygge. Lokalet ligger oven på rytterstuen i Ride- og Aktivitetscenter Skovgaard.


BSCC er også så småt begyndt at gøre det i større arrangementer. For et par uger siden var 70 badmintonspillere ude og køre ræs – efter et stort stævne. Det var en succes, som klubben gerne gentager.
Formand, James Hillerstrøm kan kontaktes på hillers@bigfoot.com - læs også mere om klubben på www.bscc.dk

Her skiller klubben sig ud for I Billund Slot Car Club (BSCC) kører medlemmerne klubrace med klubbens 12 ens klubbiler. På den måde er det kun kørerens evner, som er forskellige. Samtidig gør det hobbyen billigere, fordi nye medlemmer blot skal betale kontingentet og ikke ud og skaffe sig en masse udstyr. Oven i det er bilerne malet i banernes farver, hvilket gør det langt lettere for ”påsætterne” at sætte bilerne tilbage på de rigtige baner.


I BSCC kører medlemmerne med handicaps – som vi kender det fra golfsporten. Ideen er, at gæster og nye medlemmer starter først, og så får de resterende kørere lov at drøne fra start med forsinkelser. Forsinkelsen regner klubben ud efter, hvor hurtige de normalt er.


CITATER:
1. Det hele begyndte med, at vi var nogle kollegaer, som snakkede om, hvad vi mon skulle købe til børnene i julegave. Da ordet Scalextric racerbane først var blevet sagt, var der ikke lang vej til tanken om, at hvis de nu fik en bane hver, så kunne vi fædre jo ”låne” dem – sætte dem sammen og køre et megaræs.
Formand for Billund Slot Car Club, James Hillerstrøm

2. Det tog præcis tre år at bygge banen og lokalet op – eller sagt på en anden måde – ligeså lang tid, som det tog at bygge byens nye lufthavn (Billund Airport red.). Og i den proces tabte klubben 85 procent af medlemmerne. Men nu er vi der, og vi har igen 42 aktive medlemmer.
Formand for Billund Slot Car Club, James Hillerstrøm.

 

 

BILLEDTEKSTER:
Foto: Biler 1. De seks klubbiler drøner af sted – og når de får fuld gas på langsiden – kører de, hvad der svarer til 214 kilometer i timen.

Foto: Biler 2: Formand James Hillerstrøm er til daglig flyveleder i kontroltårnet i Billund Airport. Men en aften om ugen, når familiens to sønner er lagt i seng, og han da ikke lige er til møde med forældrebestyrelsen for dagplejerne, som han også er formand for, så gælder det de små legetøjsbiler. Her ses han ved klubbens ”mixerpult”, hvor de to computere holder styr på, hvor mange omgange hver racerbil har kørt.

Foto: Biler 3 Sjældent har man set mænd accelerere så hurtigt – som når de akkompagneret af diverse tilråb spurter efter en bil, der er faldet af i svinget. Her er det påsætter Henrik Knudsen Jensen fra Randbøldal, som sætter i løb mod en fjern afkrog – mens Torben Rune Jensen fra Billund hurtigt sætter en væltet bil tilbage på banen.

Foto: Biler 4 Klubbens kasserer Carsten Egedal i et koncentreret øjeblik. Så længe bilen bliver på banen, så er det bare med at holde tungen lige i munden. Men skulle vognen falde af, så skal påsætterne helst være der med det samme.

Foto: Biler 6 Blikket er fast rettet mod den lille legetøjsbil, som suser hen over banen. Der skal gives gas på langsiderne og bremses i hårnålesvingene. Her er det formand James Hillerstrøm, der har smugtrænet længe. Han ser helt rolig ud, men som han siger ”så skulle du se mig indeni”.

Foto: Biler 8: Mens selve klubturneringen køres med klubbens 12 ens biler (seks biler på banen ad gangen) – så er der bagefter tid til et ræs med egne biler. Torben Rune Jensen fra Billund har tre af slagsens med i en special-æske den aften. Her er det den hurtigste – hans Formel 1 bil.

Foto: Biler 9: Erik Jensen fra Billund er en af klubbens ældste medlemmer. Og så er hans samtidig ekspert i at trimme de små legetøjsbiler.

Foto: Biler 10: Da Billund Kommune tilbød Billund Slot Car Club lokalet oven på Rytterstuen i Ride- og Aktivitetscenter Skovgaarden var der et stort MEN. For lokalet var slet ikke færdigt. Der var hverken gulv, elektricitet, varme eller udluftning. Der var ren eternit i taget og troltex-plader som vægge. Men sådan er det bestemt ikke mere. Nu rummer lokalet både 210 meter skinner, og to computere til at styre, hvor mange omgange hver bil kører.